Wednesday, October 20, 2010

bila kita berjaya -case study : datuk sani salleh

"minum air teh beng sambil koya (berangan) ...."

takleh blah ar tajuk....kan3...tapi seyes aku memang ada impian..banyak..
penah skali masa kat PLKN dulu, cikgu suruh semua pelatih senaraikan seberapa banyak impian hidup kami..ada yang senaraikan sampai seratus,betul..tak tipu sikit pun..punyala banyak..
tapi betul la,kalu tanya sape2 pun, mereka takkan sebut 1,2 je impian mereka..awak pun ada banyak impian kan...kan3

saya penah senaraikan impian hidup saya atas satu kertas, tp saya dah lupa mana saya letak kertas..maklumla, kertas,main POLIS SENTRY adalah hobi beliau...takpe la nati bila dah dapat tangkap beliau sy serahkan pada awak ye...


back to the topic..( speaking plak,sila pelangkung saya)


saya ni jenis xleh tgk BMW..haaaaa...memang betul,ia sejenis kenderaan automobil samaada kereta atau motor..jnis yg saya xleh tgk ialah kereta la..xleh tgk disini bkan bermaksud bila sy pandang kereta BMW je terus kaki saya patah..ataupun kucin saya jadi lapar, ataupun jugak pakwe saya lari setempat(ada pkwe ke..) salah..itu semua salah....
maksud nya sy ni gilakan kereta BMW...betul...impian saya ialah nak beli kereta tu satu ari nanti..hmmmmm...(senyum lebar)


tp ada yg kata.."alah,mung ni koya je lebih...", "berangan la tu..", "tu mesti nak kawin ngan ank org kaya pastu kikis duit beliau..", "hah, BMW????kau nk pnjam duit aku ke???"



der,berngan xsalah der..skurang2nya aku pikir gak masa depan...xpela klu xde org nk sukun saya,saya xkesah pun..masa depan saya,saya punya hal la..

cuma saya sangat kagum dengan kejayaan Datuk Sani (Sani Express)..kalu awak baca kisah encik datuk,tentu awak tahu betapa sukarnya utk encik datuk jadi seperti sikalang...dari seorang anak muda yg xde pape(harta) sehinggalah jadi bisnessman yg kaya, terkenal dan disegani..dahla tu,ada wisma sdiri, syarikat bas sdiri...(kalu nak balik kampung kompen xyah beli tiket bas....)..sebenarnya ada kisah knp encik datuk buka syarikat bas sdiri..kalu nak tau cari la sdiri kisah encik datuk....




banglo beliau pn besar gila kentang..RUMAH KRISTAL...puyollll!!!! berair mata tgk...



sebab apa bangunan ni dipanggil rumah kristal??? 90% adalah diperbuat drpd kaca yg diimport..diulangi, YANG DIIMPORT...
"kau giler...xpecah ke???? "
"der..kan aku dah ulang tadi, YANG DIIMPORT...apa mslah kau ni..."
"import pn,tapi kalu dah nk pecah, pecah gak..Kan3.."
"okay..."


tp kan saya pn nak tye gak..xmnjejaskan alam sekitar ke..."GREEN HOUSE EFFECT"...wah mantop....

datuk sani kaya sebab apa..sebab encik datuk menyimpan (saving) la, baik pulak tu..dan paling penting encik datuk hormat mak ayah beliau dan sntiasa berusaha mmbahagiakan mereka...saya tau sbb saya dah ckup wat research pasal encik datuk...

konsep nya disini saya nak oyak (bagitau) bahawa sape2 pn boleh berjaya...motivasi tu pnting..sebab tu la masa zaman2 sekolah dulu setiap kali nak peksa mesti ada program motivasi khas utk pelajar,sama ada anjuran pihak sekolah sdiri atau dari pihak luar...





sebenarnya,kisah datuk sani hanyalah secubit dari warna2 kehidupan kita..(akhirnya jumpa gak ayat ni)..banyak lagi perkara yg belum kita lihat, kisah2 kejayaan para insan yg boleh dijadikan motivasi utk kita berjaya, jatuh bangun individu dalam mencapai tongkat kejayaan ( berat2..), dan juga pelbagai pahit getir, tangis tawa, ombak tsunami yg perlu dilangkahi demi segenggam impian...





jgn lupa weyy pada mereka yg byk sukun kita terutama keluarga dan kawan2..paling penting cikgu2 dan pensyarah2 kita..tampa mereka, kita tak pandai wooooo...TERIMA KASIH CIKGU......

bak kata pepatah jepun, "jatuh 7 kali,bangun 8 kali..selepas kali ke-8 merupakan kejayaan kita...."
tapi ingat,Mawi pun penah kata, "world, world jugak, akhirat jgn lupa..."
Wallahualam....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...